פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      זה רק ספורט: חשיבות הפעילות הגופנית בגיל המעבר

      גלי חום, שינויים במצב הרוח, דפיקות לב, הזעות ליליות, השמנה ביטנית, נטייה מוגברת לדלקות בשתן - תתפלאו לדעת מה עושה הליכה של חצי שעה לבריאות הגוף שלך

      פילאטיס (ShutterStock)
      אם תקומו, אתן עשויות לשנות את גורלכן (צילום: shutterstock)

      יום אחד אתן מגלות שמזג האוויר השתגע: באמצע החורף אתן מרגישות כאילו הקיץ הגיע לבקר רק אצלכן בגוף. גל חום שוטף אתכן, מלווה בזעה מרובה שלא משאירים זכר לאיפור המוקפד עליו טרחתן בבוקר. מביך, לא נוח ובעיקר גורם לעתים לחרדה מהפעם הבאה שזה יקרה.

      גלי חום הם הסימן הראשון לתסמיני גיל המעבר, כך מדווחות נשים רבות. הלוואי שזה היה נגמר באלה, כי בדרך כלל מצטרפות לגלי החום תופעות מרובות: שינויים במצב הרוח, דפיקות לב, הזעות ליליות, השמנה ביטנית שקשה מאד לעצור רק באמצעות דיאטה, פיזור שונה של שומן בגוף, נטייה מוגברת לדלקות בשתן ובאבר המין, עלייה בסיכון למחלות כגון אוסטיאופורוזיס ומחלות לב וכלי דם, עוד כהנה וכהנה.

      ישנם פתרונות רבים וטובים לתופעות גיל המעבר: מנטילת הורמונים לגיל המעבר (טיפול הורמונלי חליפי) ועד טיפולים טבעיים, כגון כמוסות סויה (פיטואסטרוגנים), צמחי מרפא ועוד. ויש טיפול נוסף, זול, זמין, נוח וקל, שיכול להפחית את גלי החום, לשפר את מצב הרוח, לסייע בהפחתת המשקל, לשמור על עצמות חזקות ובריאות וגם להעצים את השפעתם של טיפולים אחרים. קוראים לטיפול הזה פעילות גופנית.

      אילוסטרציה (ShutterStock)
      המטרה היא היא לזוז כמה שיותר במהלך היום (צילום: shutterstock)

      אתן יושבות? הבשורות הטובות הן, שאם תקומו, אתן עשויות לשנות את גורלכן. נשמע דרמטי, נכון? ובכן, ממש לא וזה גם פשוט וגם בריא.

      30 דקות לפחות 3 פעמים בשבוע

      נשים שמנהלות אורח חיים יושבני, כלומר שלא מקפידות על פעילות גופנית אירובית כמו הליכה, ריצה, ריקוד, שחייה או רכיבה על אופניים פחות מ-3 פעמים בשבוע, סובלות מגלי חום והשמנה בצורה משמעותית יותר לעומת נשים שמתאמנות בתדירות גבוהה יותר. כך עולה ממחקר חדש, שהתפרסם לאחרונה באתר רפואי. במסגרת המחקר נשאלו 6,000 נשים בעלות אורח חיים יושבני בגילאי 40-59, מהם תסמיני גיל המעבר מהן הן סובלות.

      הנתונים שהתקבלו היו חד משמעיים: 28% מהנשים העידו כי הן סובלות בצורה חמורה מגלי חום, הפרעות בשינה, דיכאון ותסמינים נוספים ו-52% התלוננו על השמנת יתר.

      השערת החוקרים היא, כי פעילות גופנית תורמת להפרשה של חומרים כימיים כמו סרוטונין ודופמין, שהפרשתם במוח פוחתת בגיל המעבר, בגלל הירידה וההפסקה בייצור ההורמון הנשי אסטרוגן. החוקרים ממליצים להגביר פעילות גופנית כמו הליכה ל-30 דקות לפחות 3 פעמים בשבוע. ובכלל, המטרה, כך טוענים החוקרים, היא לזוז כמה שיותר במהלך היום. אם צריך, ניתן לפזר את פרקי זמן הפעילות ל-10 דקות מדי יום.

      מסקנות המחקר מצטרפות לשורה של מחקרים נוספים. כמו מחקר שפורסם במגזין רפואי העוסק בגיל המעבר Maturitas בו תועדו מדדי בריאות ואיכות חיים טובים וגבוהים יותר בקרב נשים שהקפידו על פעילות גופנית ברמה המומלצת. בהשוואה לנשים אחרות בנות אותו גיל.

      חשיבותה של התזונה הנכונה

      במחקרים קודמים נמצא, כי נשים שעסקו בפעילות גופנית דיווחו על ירידה משמעותית בהופעת גלי חום וסבלו פחות מהתופעה. ואילו בקרב נשים שהיו פחות פעילות תועדה שכיחות גבוהה יותר של חרדה ודיכאון כמו גם של גלי חום וקשיי זיכרון וריכוז.

      מדליוני תרד (ShutterStock)
      מדליוני תרד. להימנע מחסרים תזונתיים כמו של סידן, אומגה 3 ועוד (צילום: shutterstock)

      ארגוני בריאות ברחבי העולם ממליצים לשלב פעילות גופנית אירובית, להעלאת סיבולת לב-ריאה, ביחד עם פעילות כוח שבונה שרירים, כמו הרמת משקולות, אימונים בחדר כושר. בנוסף מומלץ מאוד לקחת חלק בפעילויות כמו יוגה, פלדנקרייז, פעילות בונת עצם ופילאטיס התורמות לשיפור שיווי משקל, קואורדינציה, יציבה נכונה ויציבות.

      חשוב לשלב את הפעילות הגופנית עם תזונה נכונה ובריאה, בעיקר כשיש צורך לרזות או לשמור על משקל תקין וגם כדי להימנע מחסרים תזונתיים כמו של סידן, אומגה 3 ועוד.

      לא פחות מכך, כדאי להקפיד על שתייה מרובה במהלך הפעילות, לפניה ואחריה. כדי למנוע התייבשות, זיהומים בדרכי השתן ששכיחותם עולה בגיל המעבר וכן כדי להחזיר לגוף סוכרים ומלחים שהולכים לאיבוד באימון. ההמלצה היא לשתות מים, ואולם ישנם גם משקאות טבעיים שיכולים להועיל, כמו משקה אנרגיה PUSH.

      אפשרות נוספת היא אבקה להכנת משקה סלק בשם Beet Boost סלק. זהו תכשיר חדש בישראל, המכיל אבקת מיצוי שורש סלק והוא מומלץ לעוסקים בפעילות גופנית. מניעת גל החום הבא והפחתת תסמיני גיל המעבר נמצאים בידיים שלך, או יותר נכון ברגליים שלך. הגיע זמן לזוז.

      המידע בכתבה שלעיל מהווה המלצות מניעה בלבד ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף לייעוץ רפואי מקצועי. בכל מקרה יש להיוועץ בגורם רפואי מוסמך לצורך אבחון והתאמת טיפול.

      הטבה טובה לבריאות- הנחה על מגוון מוצרי אלטמן לנרשמים חינם למועדון, לחץ להרשמה